Prebicyklujte sa k zdraviu

Bicykel alebo rotopéd?

Bicyklovať vonku alebo radšej stacionárny bicykel?Ak si takúto otázku kladiete aj vy, ste na správnej ceste urobiť niečo pre svoje zdravie. Bohužiaľ jednoznačnú odpoveď vám nikto nedá. Samozrejme plusom pre bicyklovanie vonku je už len samotné prostredie. Zatiaľ čo plusom pre rotopéd je napríklad sledovanie televízora.

Au, moje kĺby

Kĺby sú asi tou najčastejšou výhovorkou, prečo u veľa ľudí odhodlanie športovať upadne. Takmer každý zaspáva s myšlienkou „od zajtra už budem zdravo žiť a pôjdem cvičiť“. Ráno sa už na to pozeráme trochu inak: „hmmm dnes nie je dobré počasie“ alebo „akosi ma pichá v kolene“. Tak presne tieto výhovorky sa pre bicyklovanie, či vonku alebo na rotopéde, stávajú úplne bezpredmetné.

Pohyby, ktoré pri bicyklovaní vykonávame majú len a len priaznivé účinky na organizmus a najmä na kĺby. Práve preto je bicykel veľmi vhodným prostriedkom pre ľudí trpiacich nadváhou, ktorí chcú niečo spraviť pre svoje zdravie a zároveň nezaťažovať kĺby, ako k tomu dochádza pri behu.

VitaTriplex - ochranca Vašich kĺbovOsvedčený prípravok, VitaTriplex® 6 plus, nie len že prináša úľavu pri bolestiach kĺbov, ale pôsobí aj ako ochranca pred ich poškodením. Je vhodný pri zvýšenej pohybovej aktiviterekonvalescencii. Nová receptúra výživového doplnku Vitatriplex® 6 plus okrem glukosamínu, chondroitínu a MSM obsahuje aj kolagén a 2 rastlinné extrakty.

Bicyklovanie je aeróbna aktivita

bicyklovanie na stacionárnom bicykliAj bicyklovanie patrí ku aeróbnym aktivitám. Takže ak chcete, aby bolo čo najefektívnejšie, musíte si počas cvičenia sledovať tep. Čím viac a častejšie budete cvičiť, tým dlhšie vám bude trvať, kým sa dostanete na  potrebnú tepovú frekvenciu. Na to, aby ste vďaka bicyklovaniu schudli, musíte cvičiť viac ako 20 minút, pretože bicyklovanie patrí medzi aeróbne cvičenia so slabou intenzitou. Najlepší tréningový efekt dosiahnete pri rýchlosti okolo 25km/h pri predpokladu, že ste priemerne fyzicky zdatný. A čo nie je zanedbateľné, pri rýchlosti 16 km/h spálite behom hodiny až 3000kJ.

Kondícia

Pokiaľ máte veľmi slabú kondíciu a nevydržíte dlho šliapať, je veľmi vhodné začať len pri 5 minútach. Áno, nie je to doba, kedy by ste zhadzovali váhu, ale z nuly na sto percent sa nedá pri cvičení dostať za jeden deň. Samozrejme je nutné postupne dobu cvičenia predlžovať. Po 6 až 8 týždňoch, podľa toho, na čo sa cítite a ako vládzete, by ste sa mali dostať na 20 minút 3 krát do týždňa a neskôr na 45 minút tiež 3 krát do týždňa ( poprípade 30 minút 4 krát).Takýto postupný tréning je vhodný práve na rotopéd. Pretože vyťahovať bicykel na 5 minút by sa naozaj neoplatilo. Ale keď už zvládnete v pohode 45 minút vkuse pedálovať, môžete rotopéd vymeniť za bicykel.

Stacionárny bicykel – rotopéd

Je známe, že cvičenie na stacionárnom bicykli často predpisujú aj rehabilitační doktori. A to práve preto, že zlepšuje kvalitu a silu svalovo-šľachového aparátu. Rotopéd je ideálnym športovým prostriedkom, ktorý zlepšuje aj krvný obeh a tým zlepšuje aj kondíciu srdca. Pravidelný tréning na rotopede má pozitívny vplyv na krvný tlak, optimálne zaťažuje srdce, zvyšuje vitálnu funkciu pľúc a podporuje spaľovanie tuku. Tiež posilňuje a formuje sedacie svaly, svaly nôh a účinne bráni vzniku ochoreniu kĺbov. Pokiaľ chceme dať do kondičky celé telo, musíme pridať aj iné cvičenie, ktorým posilnime aj vrchnú časť tela. Najvhodnejšou kombináciou k bicyklovaniu je plávanie. Veľkou výhodou je, že stacionárny bicykel môžu používať ľudia v rekonvalescencii, ľudia so slabou kondíciou, či s nadváhou. Teraz už takmer každý stacionár má display, na ktorom môže sledovať rýchlosť, pulzovú frekvenciu a iné.

Bicyklovanie v prírode

Pre mnohých je bicyklovanie v prírode omnoho príjemnejšie ako bicyklovanie na rotopéde. Športujete a zároveň si užívate pocit slobody. Ak ste boli zvyknutý cvičiť na rotopéde a teraz ste sa rozhodli vyjsť von, musíte si dať pozor na isté zmeny. Bicykovanie vonku je o niečo náročnejšie, pretože zatiaľ čo na rotopéde si zvolíte odpor, ktorý prekonávate, na bicykli ťaháte vlastnú váhu a „bojujete“ so vzduchom. To znamená, že na ten istý výsledný efekt musíte v prípade cvičenia na rotopéde vynaložiť omnoho väčšie úsilie ako v prípade bicyklovania vonku. A tak je výsledkom oveľa vyššia pulzová frekvencia, rýchlejšia únava, ale čo je hlavné, oveľa lepší aeróbny efekt.

Tak hurá na bicykel

Určite ste si všimli, že veľa ľudí chodieva na bicykli do práce, do mesta, do obchodu. Títo ľudia nie len že sa vyhnú zápcham na ceste, ale robia veľa ja pre svoje zdravie. A čo tak výlet do prírody? Zabaliť vodu, nejaké jedlo do ruksaka a vyraziť. Spoznať miest, o ktorých ste nevedeli, pretože sa k nim autom nedá dostať. Je to jeden z najlepších aktívnych relaxov, ktorý vyplaví množstvo endorfínov, prevetrá hlavu a zároveň odbúra nejaké tie tuky navyše.