Naučte sa byť šťastným

Každoročne 13 septembra sa po celom svete oslavuje deň pozitívneho myslenia a aj medzinárodný deň čokolády. Hlavnou myšlienkou tohto dňa je predovšetkým zvýšiť povedomie ľudí o účinkoch pozitívneho myslenia na zdravie a život. Dobrá správe pre všetkých pesimistov: Viete, že šťastie sa dá naučiť? Alebo ako povedal Dalajláma: „Prvým krokom na ceste ku šťastiu je učenie sa. “ Nečakajte na zázrak a choďte šťastiu v ústrety...

Pozitívne myslenie vplýva na šťastie a radosť zo života

Ako vplýva psychická pohoda na zdravie?

Mnohé výskumy potvrdzujú, že šťastní ľudia sú zdravší, majú menej zdravotných problémov a aj sa rýchlejšie uzdravujú ako tí, ktorí ľahko podľahnú pesimizmu. Jednou z príčin môže byť geneticky daná odolnosť voči stresu – každý z nás ho zvláda inak. A práve nezvládnutý stres (či jeho nadbytok) je jednou z príčin civilizačných chorôb. Stres skracuje život a znepríjemňuje nám ho. Môžeme si za to sami svojim prístupom? Dá sa ovplyvniť? Veď moderný život je stresujúci už vo svojej podstate. Áno, ale aj stres sa dá každý deň kompenzovať napríklad športom, zdravou stravou, smiechom a radosťou.

Šťastie, to je veda

Existujú kapacity, ktoré sa zaoberajú šťastím vedecky. Pozitívna psychológia je toho dobrým príkladom. Niektorí z vedcov sa domnievajú, že šťastie je v nás – v našich génoch, pričom niektorým „gén šťastia“ úplne chýba, a preto trpia depresiou (gén šťastia prenáša serotonín). Tento pohľad vytvára dojem, že svoj prístup k životu sa nedá ovplyvniť, ale opak je pravdou. Aj bez génu šťastia môžeme žiť vyrovnane a spokojne. Podľa iných vedcov sa totiž šťastie dá naučiť – počas 6 týždňov. Učenie začína mimovoľne už v prostredí, v ktorom vyrastáme a veľkým vzorom sú nám v tomto rodičia. Čo ak sami nevedeli byť šťastní? Dá sa „odnaučiť“ byť nešťastný? Práve na to sú k dispozícií „školy šťastia“, koučovia, psychológovia a podporné skupiny po celom svete.

Šťastná rodina

Ako sa naučiť myslieť pozitívne?

Pravidelná fyzická aktivita
Najlepšie na čerstvom vzduchu a za každého počasia – športové aktivity – beh, bicyklovanie, prechádzky v prírode, práca v záhrade uvoľňujú hormóny šťastia a odbúravajú stres.

Šťastný mozog vie odpočívať
Dostatok spánku, relaxácia a „dolce far niente“ – sladké ničnerobenie.

Relax, odpočinok a sladké ničnerobenie

Nepredbiehajte udalosti
Vyvarujte sa očakávaniam toho najhoršieho, ale aj najlepšieho scenára, ktorý sa môže stať, pretože vám to uberá psychickú energiu. Berte proste veci tak, ako prichádzajú a riešte ich až keď nestanú.

Každý deň si urobte radosť
Doprajte si dlhú horúcu sprchu, zájdite do parfumérie a vyskúšajte nové svieže vône, vstaňte v sobotu skôr a zapnite si rozprávku z detstva, urobte dobrý skutok – pomôžte mamičke s kočíkom, zapojte sa do dobročinného bazáru..., uvarte si niečo špeciálne, zatancujte si, zapnite si svoju obľúbenú hudbu, zapáľte vonnú sviečku, každý deň sa naučte niečo nové... Aj maličkosti potešia.

Čítanie a oddych na pozitívne myslenie

Všímajte si dobré veci
Na všetkom sa dá nájsť niečo dobré, aj na tom, že vám ráno ušiel autobus pred nosom.

Buďte vďační za to, čo máte
Zdravie, priatelia, rodina, práce – nič z toho nie je samozrejmosť.

Neporovnávajte sa s ostatnými
Nestrácajte čas premýšľaním o to, v čom všetkom majú ostatní lepší život ako vy. Zamerajte sa na seba a svoj vlastný rozvoj.

Objavte v sebe tvorivú silu
Píšte, maľujte, hrajte na hudobný nástroj, skladajte piesne. Naplní vás to radosťou a lepšie sami seba spoznáte.

Maľovanie obrazu

Žite tu a teraz
Nepremýšľajte nad minulosťou a neobetujte energiu na plánovanie budúcnosti. Nie všetko ide podľa plánu. Nechajte veci voľne plynúť a robte to, čo vás baví a napĺňa.

Aj kyslý humor sa počíta
„Človek, ktorý mal smolu, má skoro vždy šťastie, že to s ním nedopadlo ešte horšie.“ Mark Twain

Prečo sa stať životným optimizmom?

Ufrflanci radi hovoria, že pesimisti sú len optimisti so skúsenosťami. Zlými, samozrejme. Vtip je v tom, že pravý optimista môže mať rovnakú smolu v živote ako pesimista, ale zachová si pri tom nadhľad. Ich vnímanie situácie je vždy odlišné, preto si pesimista s optimistom nemôžu rozumieť. „Že optimisti žijú dlhšie? Pche,“ odpovedá pesimista. „Načo si predlžovať to utrpenie?“ Má vôbec zmysel byť životným optimistom? Určite – aj keď niekedy je to ako boj s veternými mlynmi.

Optimista medzi pesimistami

Na filozofickej úrovni ide o odveký boj proti entropii – základného zákona vesmíru, ktorý hovorí, že všetko speje k neusporiadanosti, zmätku a nezvratnému koncu. Základný zákon života však hovorí o zvyšovaní štruktúrovanosti a boji proti entropii. Bojovať a nevzdať sa, aj keď boj nikdy nekončí a zdá sa byť márny – o to tu ide. Byť optimistom je vlastne hrdinstvo, pretože si takýto človek nevolí ľahšiu cestu – upadnutie do depresie, ale tu zložitejšiu – prijatie seba samého, zodpovednosť za vlastné pocity a vnímanie nástrah života.

Optimista je zmierený s komplikáciami v živote a je za ne vďačný. Keby bol život jednoduchý a bezbolestný, bol by nudný. Pesimista sa večne pýta: „Prečo je život taký zložitý?“ Optimista pozná odpoveď: „Aby si poznal jednoduchosť.“ Každá bolesť a každý problém má v budúcnosti svoj význam – posilňuje nás na tele aj duši. Bez bolesti nemôžeme rásť a vyvíjať sa. Človek prežíva pocity šastia len výnimočne práve preto, aby mu boli vzácnejšie. Inými slovami: „Čo nebolí – to nie je život, čo nepominie – to nie je šťastie.“ spisovateľ Ivo Andrič.

Optimista medzi pesimistami

Naučiť sa byť šťastným je veda, ale nie je to nemožné. Keď máte pocit, že to sami nezvládnete, zaistite si koučing, prihláste sa do „školy šťastia“ na kurz pozitívneho myslenia a uvidíte, že sa v tom pesimizme nie ste sami.

Diskusia


Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.