Jesenná depresia, STOP!

Jesenná depresia - smútok, nostalgia, únava

A máme tu zasa jeseň. Depresívna nálada, únava, skleslosť, podráždenosť, zvýšená chuť na sladké a pri pohľade z okna by ste najradšej zaliezli späť do postele s teplým čajíkom alebo čokoládou v rukách. Aj vy trpíte každoročne tzv. sezónnou jesennou depresiou? Dajte jej navždy zbohom!

Čo je príčinou jesennej depresie?

Jeseň je obdobie kedy sme senzitívnejší a vnímavejší ako počas roka. V útlmových stavoch mozog aktívne triedi zozbierané informácie a sumarizuje emočné skúsenosti. A ktoré obdobie je na to vhodnejšie ako to, čo prichádza po lete nabitom emóciami, slnkom a zážitkami? Akýmkoľvek stavom mysle je potrebné venovať pozornosť a nie pred nimi utekať. Veď napokon si aj tak k nám nájdu cestu.

Príznaky jesennej depresie

Ako efektívne bojovať proti jesennej depresii?

Jesenná depresia postihuje čoraz viac ľudí. Najkritickejším mesiacom je október, kedy si telo musí zvykať nie len na tmavé a hmlisté počasie, ale aj na zmenu letného času na zimný a môže pretrvať až do februára. Aj napriek tomu si jeseň môžete užiť naplno.

Liečba jesennej depresie svetlom

Keď nastanú tmavé dni a vy sa cítite unavení alebo vás trápi nespavosť a podráždenie, obklopte sa svetlom. Terapia svetlom je uznávaná liečebná a preventívna metóda, ktorá pomáha až 8 z 10 pacientov, ktorí trpia jesennou depresiou. Zvýšená hladina Jesenná depresia - liečba svetlomsvetla spôsobuje zníženie spánkového hormónu, čím sa odbúrava potreba spánku počas dňa a vy sa nebudete cítiť unavene a ospalo. Aby bola terapia počas tmavých jesenných dní účinná, je potrebné ju vykonávať každý deň minimálne 30 minút. Vďaka biolampám, to už nie je žiadny problém. A počas užívania si svetla môžete pozerať TV či čítať si svoju obľúbenú knihu.

Liečbu svetlom alebo aj fototerapiu postupne využíva čoraz viac psychologických a psychiatrických zariadení nie len na liečbu depresie, ale aj pri poruchách spánku či odvykacej kúre.

Aromaterapiou proti depresii

Správne vône dokážu zázraky. Aromaterapia je jednou z metód prírodnej medicíny, ktorá berie do úvahy stav mysle, tela i ducha. Aromatické oleje sa vynikajúco hodia na zvýšenie zmyselnosti, navodenie príjemných pocitov, optimizmu, či na povzbudenie duchovného vedomia. Dôležité je používať pravé prírodné oleje, v ktorých je prítomná liečivá sila rastlín a majú výraznejšie účinky. Vybrať si môžete z nespočetného množstva aromatických olejov alebo si môžete skombinovať svoju vlastnú vôňu. A aké vône pomáhajú?

Zničte jesennú depresiu pozitívnym myslením

Nedajte sa ovládnuť negatívnym myšlienkam. Základom prevencie a liečby jesennej depresie je vyhnúť sa negatívnym myšlienkam a negativistom. Pozitívne myslenie neznamená hodiť všetko za hlavu a nasadiť si ružové okuliare.

Naštartujte sa na pozitívne myslenie hneď ráno. Veď s novým dňom prichádzajú aj nové výzvy, ktoré ľahšie zvládnete s úsmevom a dobrou náladou. Dajte si záväzok, že sa vyhnete počas dňa vetám: Neviem to. Nestihnem to. To sa nedá. Nepodarí sa mi to. Ja na to nemám. a iným negativizmom.

Ľudský mozog je veľmi pružný a dokáže sa opakovaným a vytrvalým tréningom rýchlo preladiť na pozitívne myslenie, ktoré sa postupne stane samozrejmosťou.

Športujte, hýbte sa, tancujte

Pohybom proti jesennej depresii

Pohyb učinkuje proti depresii rovnako účinne ako lieky, no má jednu obrovskú výhodu – žiadne vedľajšie účinky. Pravidelné cvičenie nie len že zmierňuje prejavy jesennej depresie, ale nedovoľuje sa im vrátiť. A pri tom nemusí ísť o žiadny tréning podobajúci sa prípravám na olympijské hry. Vezmite kamarátku, partnera alebo deti na prechádzku do parku alebo si choďte na pol hodinku zabehať alebo vytiahnite kolieskové korčule, či bycikel.

Pozitívny vplyv na jesennú depresiu má aj yoga, pilates či tanec. Vyskúšali ste už zumbu alebo bokwa fitness? Nie len že sa budete cítiť lepšie, ale budete aj lepšie vyzerať a zhodené kilá vám určite zlepšia náladu.

Nájdite si čas na relax

Nájdite si čas pre seba a robte len to čo vás napĺňa a najmä nemyslíte na žiadne problémy. Doprajte si relaxačnú masáž, saunu, choďte s kamarátkami do kina, na výstavu či do divadla alebo sa venujte činnosti, ktorá vás skutočne baví. Ak máte možnosť opustiť domov na víkend, vybehnite niekam na víkendový wellness pobyt, kde sa o vás postarajú odborníci.

Naučte sa oddychovať a prekonajte jesennú depresiuAk si chcete oddýchnuť bez toho, aby ste museli vytiahnuť päty z domu , doprajte si relaxačný kúpeľ. O liečivých účinkoch aromaterapie sme písali vyššie v tomto článku a tieto poznatky môžete využiť aj pri relaxačnom kúpeli. Pridajte éterický olej do neparfumovanej peny do kúpeľa alebo do neparfumovaného sprchového gélu a túto zmes pridajte do horúcej vane.

Antidepresívny jedálniček

Pomaly sa z nášho jedálnička a aj z pultov v obchodov vytráca čerstvá strava. Väčšina potravín je chemicky upravovaná alebo konzervovaná, čím trpí nie len naše zdravie, ale zhoršuje sa nám aj nálada.

Pýtate sa čo má spoločne naša strava a naša nálada? Duševná rovnováha a zdravie sú úzko prepojené s dostatkom vitamínov a živín. Ak máte problémy so žalúdkom a trávením, cítite sa podráždene, ospalo a chýba vám energia.

Antidepresívny jedálničekNadmerné užívanie kofeínu a cukru vedie k ospalosti, k zníženiu energie a k vzniku depresívnych stavov. Alkohol dokáže na krátky čas zvýšiť hladinu serotonínu, čo vedie k príjemným stavom, ale pri dlhodobom užívaní postupne znižuje jeho hladinu až kým ho celkom nezničí. Našu náladu a prežívanie výrazne negatívne ovplyvňujú aj nikotín, riedidlá, olovo, hliník, tučné jedlá a niektoré vedľajšie účinky užívaných liekov.

Denná konzumácia omega-3 mastných kyselín výrazne znižuje prejavy jesennej depresie a navyše pozitívne vplýva na hladinu cholesterolu a zdravie srdcovo-cievného systému. Nezabudnite ani na pravidelnú konzumáciu ovocia a zeleniny a vitamínu C a D. Vitamín C je silný antioxidant a vitamín D pôsobí antidepresívne. Vyhýbajte sa mastným a ťažkým jedlám. ktoré zaťažujú trávenie a preorientujte sa na kuracie alebo morčacie mäso, ryby, celozrnné potraviny, orechy alebo klíčky.

10 rád na zničenie jesennej depresie

  1. Akceptujte signály svojho tela! Len organizmus vám povie, čo mu chýba a čo potrebuje. Ak sa cítite ospalo, ľahnite si nachvíľku. Ak máte chuť na sladké, doprajte si trochu čokolády bez výčitiek.
  2. Neriešte stresové situácie s horúcou hlavou, ale doprajte si chvíľku času na premyslenie.
  3. Čo nemusíte urobiť dnes, odložte na zajtra.
  4. Dajte svojim pocitom voľný priechod. Nájdite si miesto kde sa môžete vykričať alebo sa z pocitov „vypíšte“. Dostaňte zo seba všetky pocity.
  5. Plánujte si aktivity na celý deň. Plánujte si prácu, domáce práce, spánok a do svojho plánu nezabudnite zahrnúť stretnutie s priateľmi, relax, svoje koníčkom a zábavné činnosti.
  6. Keď máte zlý deň a náladu na bode mrazu, neostávajte sami. Pozvite kamarátku alebo niekoho blízkeho do kina, na kávu či na prechádzku.
  7. Tešte sa aj z maličkostí, ktoré deň prináša. Skúste skoré zotmenie venovať aktivite, na ktorú ste v lete nemali čas.
  8. Pestré farby vám zaručene zdvihnú náladu. Vyzdobte si priestor, v ktorom sa najdlhšie zdržiavate, farebnými doplnkami.
  9. Mnohým ľuďom hudba pomáha zlepšovať náladu a vyvoláva v nich príjemné pocity či dodáva potrebnú energiu. Preto ak prekonávate zložité obdobie, pustite si svoju obľúbenú pieseň.
  10. Na Vašu náladu a pocity vplýva aj vzťah, ktorý máte sami k sebe. Je dôležité, aby ste si vážili sami seba a dávali si na seba pozor.

Diskusia


Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.