Ryža alebo zemiaky?

Klasická otázka, ktorú si takmer denne dávame. Pre tých, ktorým záleží na zdraví, sa nad ňou už určite viackrát zamysleli. Tí, ktorí by chceli zhodiť pár kíl, už možno odpoveď aj tušia. Treba si však uvedomiť, či chcete zhodiť kilá navyše alebo odkysliť organizmus, alebo len urobiť niečo pre svoje telo...

Ryža, tropická rastlina, ktorá sa nám dostala do bežného jedálnička

ryža alebo zemiakyPokiaľ však chcete schudnúť, určite sa nenechajte zlákať na ryžovú diétu (pričom by ste nejedli nič iné než ryžu) ale ani na iné diéty založené na báze ryže. Z jednoduchého dôvodu. Biela ryža je síce výborný zdroj energie, ale takmer všetky výživné látky sa z nej odstránia. A navyše hrozí takmer 100% jo-jo efekt. A tak sa ryža stáva najmenej výživnou obilninou, najmä pokiaľ ide o brúsenú ryžu. Bohužiaľ právu tú denne dostávame na tanier.

Biela ryža, ako hlavná potravina, môže spôsobiť v organizme chronický nedostatok vitamínu B1. Taktiež takáto strava môže byť príčinou anémie, čo sa pripisuje práve nízkemu obsahu železa v ryži. Ak si však dáme ryžu v kombinácií so strukovinami, veľkým množstvom zeleniny alebo ovocia, dostaneme omnoho výživnejšie jedlo.

Na rozdiel od „bielej“ ryže, hnedá (nebrúsená celozrnná) ryžaponúka telu omnoho viac: nerozpustnú vlákninu, minerály a vitamíny. Je ideálnou potravinou zdravej výživy aj diétnych programov. Hnedá ryža v kombinácií so strukovinami (napríklad hrachom, sójou, šošovicou) predstavuje plnohodnotný zdroj bielkovín.

Celozrnná ryža je na poprednom mieste v rámci obilnín najmä vďaka dvom vlastnostiam a to:

  1. veľmi ľahko stráviteľná (v žalúdku sa zdrží v priemere len 1 hodinu)
  2. neobsahuje glutén (lepok).

Dokonca nie je známa žiadna kontraindikácia, nie náhodou sú prvé jedlá dieťaťa po odstavení práve na báze ryže. Konzumácia ryže sa odporúča najmä pri poruchách trávenia ( zápal hrubého čreva, plynatosť, zápcha, hnačka, nadváha, sťažené trávenie, nedostatočná činnosť obličiek) ale aj pri liečbe vysokého krvného tlaku.

Nikde sa však nedočítate o jej blahodarných účinkoch pri trávení v kombinácií s mäsom. Jednoducho preto, lebo mäso a ryža pre zachovanie živín pri trávení, potrebujú úplne iné prostredie žalúdka..

V prípade ryže, uhľohydrátov, sa trávenie začína už počas žuvania a keď sa jedlo dostane do žalúdka, sliny vmiešané do hltu potravy zostávajú aktívne ešte asi pol hodiny a vytvárajú mierne zásadité prostredie.

Trávenie mäsa, čiže bielkovín, sa začína až v žalúdku, na čo je potrebná žalúdočná kyselina.

Po zmiešaní nemôžu byť teda dokonalo strávené ani bielkoviny, ani uhľohydráty, v dôsledku čoho dochádza k stratám živín a energie. Trávenie uhľohydrátov sa tak zastaví, pokiaľ bielkoviny neopustia žalúdok, takže celkové strávenie takejto kombinácie môže trvať aj 5-6 hodín.

Zemiaky, úžasné hľuzy

Je všeobecne známe, že zemiaky obsahujú množstvo škrobu. Pre telo sú najprospešnejšie tepelne neupravované, surové zemiaky. Šťava je výborným liečiteľom proti zápalom žalúdočnej sliznice, vredom a zápalom hrubého čreva.

Napadlo vás už niekedy držať zemiakovú diétu? Nie? Chyba !!

zemiaky alebo ryža?Zemiaky nielenže perfektne zasýtia, ale dodajú telu aj chýbajúcu energiu. Vďaka vysokému obsahu vody, minerálnych látok a komplexných uhľohydrátov, patria k tým najlepším potravinám pri dosiahnutí vysnívanej postavy. Tým „spaľovačom“ tukov v zemiakoch je práve vitamín C, ktorý sa v ňom nachádza v hojnom počte. Vitamín C sa podieľa tiež pri stabilite hladine cukru v krvi.Vysoký obsah draslíka sa zasa postará o to, aby si telo nezadržiavalo zbytočne veľké množstvo vody.

Najvýživnejšie sú čerstvé zemiaky, čím dlhšie sa skladajú, tým viac živín strácajú. Behom pol roka sa napríklad vitamín C úplne stratí. Taktiež sa menia ich výživové hodnoty aj po tepelnom spracovaní. Varené zemiaky nesmieme skladovať viac ako 24h, pretože sa v nich rozmnožia choroboplodné zárodky.

Tiež je aj veľmi dôležité, akým spôsobom sa zemiaky pripravia, závisia od toho liečivé účinky zemiakov a tiež aj ich nutričné hodnoty. Pre porovnanie, pečené zemiaky obsahujú až 6-násobné množstvo kalórií a 30-násobné množstvo tukov ako varené. Najľahšie stráviteľné sú dôkladne uvarené zemiaky (najmä pyré), pretože neobsahujú takmer žiadnu celulózu. Konzumácia pyré sa neodporúča len v prípade plynatosti, pretože v takejto úprave zemiaky ľahko podliehajú kvaseniu.

Pokiaľ má niekto problémy s prekysleným organizmom, čo je asi väčšina ľudí, len o tom nevie, zemiaky sú pre neho v strave nenahraditeľné. Svojím zásaditým pôsobením sa pri trávení viažu v žalúdku na kyseliny, čím prosievajú nie len samotnému žalúdku ale aj celkovému organizmu. Samozrejme, ako aj pri ryži, aj tú platí, že najlepšie stráviteľná kombinácia, je kombinácia so zeleninou.

Tak ryža alebo zemiaky?

Najsprávnejšia odpoveď by bola: ani jedno, ale zelenina je tá správna voľba. Pokiaľ sa však nechcete vzdať svojej obľúbenej prílohy, tak zvoľte buď celozrnnú ryžu alebo varené zemiaky.

Ak držíte diétu a stravujete sa v reštauráciách, tak najlepšie vybratou prílohou k chudému mäsu sú varené zemiaky (najlepšie varené v šupke). Totiž to máloktoré reštaurácie, ktoré ponúkajú denné menu, majú na výber aj naturálnu ryžu.