Deň srdca

Srdce, zázrak prírody

Srdce - svetový deň srdca 29. septemberSrdce je geniálny orgán, vďaka ktorému žijeme. Naše srdce pracuje ako čerpadlo. Dokáže prečerpať až 200 000 000 litrov krvi, stiahne sa asi 3 000 000 000-krát a dokáže prispôsobiť prietok a tlak krvi momentálnej potrebe organizmu. Hoci sa srdce len tak ľahko nezastaví, následkom rôznych chorôb sa môže poškodiť. Ochorenia srdca a mozgové príhody zapríčiňujú ročne 17,5 miliónov úmrtí vo svete a na Slovensku zomrie na následok ochorenia srdca každý druhý pacient. A čo je najhoršie, na choroby srdca zomiera čoraz viac ľudí v mladšom veku.

Svetový deň srdca

Každý rok, pri príležitosti Svetového dňa srdca, chcú lekári povzbudiť verejnosť k prevencii proti rizikovým faktorom spôsobujúcim ochorenia srdca, k zdravému životnému štýlu i k dôslednej liečbe. Na mnohých miestach po celom Slovensku si môžete nechať bezplatne zmerať tlak krvi a pulzu, cholesterol, vypočítať BMI a poradiť sa s odborníkmi ohľadom zdravej výživy a zdravého životného štýlu. Svetový deň srdca je veľmi dobrou príležitosťou na to, aby ste zmenili svoj životný štýl a začali sa správne starať o svoje srdce a život.

Svetová federácia srdca si pripomína Svetový deň srdca poslednú septembrovú nedeľu od roku 2000.

Choroby srdca

Riziko ochorenia srdca môžeme včas odhaliť len ak budeme sledovať rizikové faktory: krvný tlak, cholesterol, index telesnej hmotnosti či obvod pása. Hoci je vysoký krvný tlak jedným z najrizikovejších faktorov ochorení srdca iba 40% ľudí na Slovensku pozná svoju hodnotu krvného tlaku.

Najčastejšie srdcové choroby:

Prevencia vzniku srdcových chorôb

Nezdravá strava, cigarety, stres a nedostatok pohybu sú hlavnou príčinou vzniku srdcovo – cievnych ochorení. A pri tom stačí zmeniť životný štýl a choroby sa vám vyhnú. Domáce prostredie je najkritickejšou zónou pre nevhodný spôsob života, ktorý vystavuje nie len jedinca, ale celú rodinu riziku vzniku srdcovo – cievnych ochorení.

10 rád ako si udržať zdravé srdce:

  1. Dodržiavanie pitného režimu pomôže nie len vášmu srdcu, ale aj Vašej pokožke.
  2. Zdravá strava. Denne by ste mali zjesť 5 porcií ovocia a zeleniny, vyhýbajte sa mastným a vyprážaným jedlám.
  3. Nájdite si ráno dostatok času, aby ste sa mohli naraňajkovať. Ľudia, ktorí začínajú deň s raňajkami majú o 27% nižšiu pravdepodobnosť vzniku srdcových problémov.
  4. Zabudnite na cigarety. Nielenže skracujú život, ale aj spôsobujú úbytok vitamínov.
  5. Hýbte sa. Pre zdravé srdce je potrebné denne urobiť minimálne 10 000 krokov.
  6. Naučte sa odpočívať a vyhýbajte sa stresu.
  7. Snažte sa udržať si správnu hmotnosť. Pri nadváhe musí Vaše srdce pracovať viac.
  8. Nechajte si zmerať krvný tlak, hladinu cholesterolu a iné hodnoty týkajúce sa srdca.
  9. Nevynechávajte pravidelné preventívne prehliadky.
  10. Nesoľte priveľa. Denná spotreba soli by mala byť max. 5 gramov. Kuchynská soľ, horská soľ či morská soľ obsahujú rovnaké množstvo sodíka ako kuchynská soľ. Srdcu prospešná je soľ, ktorá je obohatená o draslík.

Jedálniček zdravého srdca

Zdravá stravaRyby obsahujú 3-omega mastné kyseliny, ktoré podporujú správne fungovanie srdca.
Brokolica chráni bunky srdca.
Ovsené vločky pôsobia na správny chod srdcového systému.
Olivový olejavokádo znižujú hladinu cholesterolu.
Mandle zvyšujú hladinu dobrého cholesterolu.
Sója chráni pred aterosklerózou.
Bobuľové ovocie je plné protizápalových látok a antioxidantov.
Zelený čaj je silný antioxidant a znižuje vysoký krvný tlak.
Grapefruit posilňuje steny ciev a zabraňuje zhlukovaniu krvných doštičiek a krvných zrazenín.
Hrozno zlepšuje srdcovú činnosť a znižuje krvný tlak.
Oregano chráni srdce pred zápalmi a je účinné proti osteoporóze.
Škorica napodobňuje funkciu inzulínu a znižuje cukor v krvi a krvný tlak.
Rajčiny sú skvelou prevenciou pred infarktom a mŕtvicou.

Kód zdravého života:

0 – 5 – 30 – 120/80
0 = počet cigariet, ktoré by mal človek počas svojho života vyfajčiť,
5 = ideálna hodnota cholesterolu,
30 = toľko minút denne by ste sa mali venovať pohybovej aktivite,
120/60 = ideálna hodnota krvného tlaku.