12 tipov, ako sa zbaviť nadúvania

Trápi vás nadúvanie a nadmerná plynatosť? Než pôjdete svoj problém riešiť s lekárom, doprajte svojmu nafuknutému bruchu prvú pomoc vo forme teplej vane, byliniek a pohybu. Potraviny, ktoré spôsobujú nafukovanie jedzte len striedmo a v správnej kombinácii s vhodnými bylinkami. Ak sa problém neustále objavuje, aj keď sa takýmto jedlám vyhýbate a urobili ste všetky možné opatrenia, problém môže mať aj inú príčinu. Okrem nadmernej psychickej záťaže a stresu, ktoré sú často spúšťačom brušných kŕčov, môžu byť na vine potravinové alergie a intolerancie niektorých cukrov.naduvanie

1) Kľúčový je dostatok pohybu

Telesný pohyb je veľmi účinnou dlhodobou prevenciou proti nadúvaniu. Pohyb pôsobí aj ako prvá pomoc pri akútnych ťažkostiach, pretože umožňuje rozhýbať črevá, uvoľniť stiahnuté svaly a prináša psychickú úľavu. Bežne postačí 20-30 minút svižnej chôdze denne a aspoň dvakrát týždenne zaradiť do harmonogramu pravidelné cvičenie, jazdu na bicykli či plávanie.

2) Dostatok vlákniny v strave

Nedostatok vlákniny tiež spôsobuje zápchu, a v tom môže byť hlavný kameň úrazu. Bežný jedálniček moderného človeka neobsahuje dostatok vlákniny. Zaraďte preto do svojej stravy viac zeleniny s vlákninou, napríklad brokolicu a avokádo. V lekárni a špecializovaných eshopoch už bežne narazíte aj na tzv. Psyllium, čo je rozpustná vláknina rastlinného pôvodu podporujúca peristaltiku čriev. Predáva sa v sypkej forme, po zaliatí vodou napučí a takto vzniknutá zmes sa každý deň vypije. S vlákninou by ste to však v žiadnom prípade nemali preháňať. Príliš veľa vlákniny totiž spôsobuje takisto nadúvanie, preto všetko s mierou. avokado

3) Ktoré potraviny nadúvajú?

Zo skúsenosti asi viete, že brucho najviac nafukujú strukoviny a kapusta. Niekomu vadí aj čerstvé pečivo, ktoré by sa rozhodne nemalo jesť ešte teplé. Ďalšími problematickými potravinami sú: sójové bôby, baklažán, čierny chlieb, kel. To však neznamená, že by ste ich nemali jesť vôbec. Rovnako tak sladkosti, banány a obilné klíčky. V primeranom množstve si ich môžete dopriať denne, strukoviny a kapusta niekoľkokrát za mesiac. Akonáhle sa trochu zorientujete v bylinkách, vplyv strukovín na nadúvanie možete zminimalizovať. Ak si budete nabudúce variť na obed šošovicu, nezabudnite do nej pridať štipku asafoetida (ľudovo známe ako "Čertovo lajno") a budete milo prekvapení, ako sa vám tentoraz nadúvanie vyhne.

4) Teplá vaňa a masáž

Akútnym problémom sa dá takisto zabrániť, keď si doprajete horúci kúpeľ. Rovnaký účinok vám prinesie masáž brucha s jednoduchým postupom: masírujte brucho v okolí pupku krúživými pohybmi v smere hodinových ručičiek (kopírujúci pohyby v črevách), a to buď obyčajným krémom, olejom alebo špeciálnym gélom s obsahom feniklu. Úľava na seba nenechá dlho čakať. horuci kupel

5) Jedzte jedlá s draslíkom

Draslík je minerálna látka, ktorá na seba viaže prebytočnú vodu, reguluje tak množstvo tekutín v tele a obmedzuje nadúvanie. Už len z toho dôvodu je vhodné ho zaradiť do stravy. Vysoký obsah draslíka majú banány, orechy, špenát, paradajky, špargľa. Dávajte si ich ako prílohu ku každému jedlu a hneď spoznáte rozdiel.

6) Pozor na zlú kombináciu potravín

Najhoršou kombináciou je zmes koncentrovaných bielkovín s cukrom, ktorá v žalúdku vyvoláva nepríjemné kvasenie. Nadúvanie tak spôsobuje napríklad šiška a osladené mlieko v akejkoľvek podobe, teda aj káva s mliekom a cukrom môže byť problematická. kava s mliekom

7) Nehovorte pri jedle a dostatočne žujte

Pri jedle sa nehovorí, to je známa vec. Nielen preto, aby vám nezaskočilo, ale aj preto, že keď jete a zároveň hovoríte, prehĺtate vzduch, ktorý sa hromadí v črevách. Rovnako je veľmi dôležité venovať jedlu dostatočnú pozornosť. Nebrať si ho k televízii, aby ste sa mohli plne sústrediť na žuvanie, ktoré uľahčuje trávenie.

8) Neprejedajte sa a nejedzte v zhone

Nadmerné porcie jedla, okrem priberania, zapríčiňujú aj nadúvanie. Preto jedzte "do polosýta" a hlavne v pokojnom prostredí. Každý deň si urobte dostatočný čas na obed aj desiatu, aby ste nejedli v zhone a strese, čo zvyčajne končí nezdravým hltanímburger

9) Pite vodu bez bubliniek

Dodržujte kvalitný pitný režim počas celého dňa, vyhýbajte sa nadmiere soli v potrave a perlivým vodám s nadbytkom sodíka. Najlepšie pre vaše trávenie i celkové zdravie je piť čistú vodu alebo čaj bez cukru. Po každom jedle nezabudnite pokrm dostatočne zapiť. Za celý deň by ste mali vypiť 2-3 litre vody bez bubliniek.

10) Alkohol s mierou

Nadúvanie spôsobuje aj alkohol, ktorý je podávaný vo väčšej miere, než je zdravé. Alkohol konieckoncov vzniká kvasením a na telo už pôsobí toxicky, ak vypijete denne viac ako 2 dcl vína či 1-2 piva. Menšie množstvo vína alebo piva po večernom jedle ale naopak, zdraviu prospieva. 

vino

11) Bylinky

Iste si pamätáte na dobu, kedy vám mamička varila feniklový čaj na bolavé bruško. Okrem toho, že čaj nádherne vonia, pôsobí aj proti nadúvaniu a zmierňuje kŕče. Podobné účinky prináša aj aníz, rasca, petržlen, šalvia, harmanček, medovka a mäta.

12) Intolerancia laktózy?

Akonáhle všetky spomínané postupy zlyhajú a problémy pretrvávajú, je na mieste začať riešiť problém s gastroenterológom a alergológom. Najprv sa poraďte s obvodným lekárom, ktorý vám môže urobiť jednoduché krvné testy na zistenie intolerancie laktózy, sóje a ďalších potravinových alergénov. Zistiť alergiu možno aj svojpomocne prostredníctvom eliminačnej diéty - na mesiac skúste vysadiť mlieko a všetky mliečne výrobky z jedálnička a zapisujte si všetko, čo ste zjedli. Takto spoľahlivo zistíte, čo vám nerobí dobre. Naučte sa rozumieť varovným signálom, ktoré vám oznamuje vaše telo a nadmerné nadúvanie bude pre vás minulosťou!

Diskusia


Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.