Plávaním k zdraviu a bystrej mysli

PlávaniePlávanie je jednou z najprirodzenejších aerobných aktivít, ktoré možno s telom vykonávať. Na rozdiel od iných športov, plávanie rovnomerne zaťažuje všetky svaly v tele, takže je tiež obľúbeným kompenzačným športom pre bežcovcyklistov. Tí väčšinou potrebujú na udržanie kondície vyvážiť jednostrannú záťaž kladenú na telo pri tréningu.

Plávanie milujú ako muži tak aj ženy, pretože vie krásne vytvarovať telo. Odporúča sa aj malým deťom, keďže posilňuje imunitný systém a buduje pozitívny vzťah k pohybu ako takému. Plávať môžete v ktoromkoľvek veku, s vyššou hmotnosťou, v tehotenstve a v akejkoľvek kondícii. Tým však vymenovávanie výhod plávania a jeho blahodarných účinkov zďaleka nekončí. Čo všetko vám pravidelné plávanie prinesie a ako začať?

Spôsoby plávania

Jediné, čo budete k plávaniu potrebovať, sú plavky. Vhodné je striedať rôzne štýly plávania, ale musíte mať zvládnutú správnu techniku, inak to nemá cenu. Existujú minimálne štyri spôsoby plávania, ktoré si ľahko osvojíte: prsia, kraul, motýlik a znak.

Skok do vody

Prsia sú plavecká technika, pri ktorej sa pláva na bruchu, rukami a nohami sa odráža do strán. Je  možné plávať s hlavou nad hladinou aj pod hladinou, pričom druhý spôsob je lepší v tom, že toľko nenamáhate krčnú chrbticu a umožňuje posilňovať pľúca.

Kraul je najrýchlejšia plavecká technika, pri ktorej sa pláva vo vodorovnej polohe tvárou na hladinu, jedna ruka sa vždy pohybuje vzduchom za hlavu, druhá ruka pracuje pod vodou a dýcha sa do strán. Oceňujú ju predovšetkým pretekári a ľudia, ktorí sa stretávajú s bolesťou krčnej chrbtice, pretože hlava tu nikdy nezostáva nad hladinou.

Motýlik sa využíva výhradne pri pretekárskom plávaní, pláva sa na bruchu a využíva sa pri ňom delfínové vlnenie.

Znak je plavecká technika, pri ktorej sa pláva na chrbte, pri obrátkach v bazéne sa plavci odrážajú od stien nohami.

Ako začať plávať?

Plávať sa dá ako v lete, tak aj v zime. V dnešnej dobe nie je problém zaobstarať si permanentku do krytého bazéna a chodiť plávať kedykoľvek budete mať voľnú chvíľu. Niektoré plavárne majú dokonca sauny a teplé vírivky, ktoré vaše telo po veľkej námahe v studenej vode príjemne zahrejú, takže nemusíte odchádzať späť do zimy celí skrehnutí. Niekedy stačí aj teplá sprcha pred odchodom z bazéna.

Plávanie pre detí

Termálne bazényvonkajšie výhrevné bazény s mineralizovanou vodou majú preukázateľne blahodarné účinky na reumatizmus. Pokiaľ ste netrénovaný, pre začiatok vám bude stačiť pol hodiny plávania s drobnými prestávkami na odpočinok. Najlepšie na chudnutie je však naučiť sa plávať po celý tento časový úsek v jednom kuse. Celková trasa by mala mať dohromady 1 km. Trénovaní jedinci zvládnu za jednu návštevu 2 km. Po namáhavej tridsaťminútovke si doprajte regeneráciu spomínanou sprchou alebo pobytom v teplej vírivke.

Ako chudnúť plávaním?

Plávanie v bazéne Plávanie je odporúčanou aktivitou vhodnou na chudnutie. Za hodinu plávania možno spáliť až 2000 kJ, pretože odpor vody vás núti vydať až päťkrát viac energie ako pri pohybe na súši. Aj veľmi obéznemu človeku plávanie prináša úžitok, pretože voda nadľahčuje a pohyb v nej nezaťažuje kĺby vlastnou váhou tak ako beh a iné aerobné aktivity. Často sa tiež z tohto dôvodu využíva plávanie ako nástroj rehabilitácie, pretože aktivuje všetky svaly a zároveň je k telu neobyčajne šetrné. Pokým ale chcete plávaním chudnúť, mali by ste chodiť plávať minimálne trikrát týždenne. Ak budete plávať v teplej vode, spálite viac kalórií. Čím dlhšie vo vode vydržíte, tým lepšie pre vaše zdravie. Ak budete pravidelne plávať i pod vodou, čo vyžaduje zadržiavanie dychu, zväčšíte tým kapacitu svojich pľúc.

Blahodarný vplyv na mozog

Deti v bazéneJe dokázané, že kardiovaskulárne cvičenie, ktorým plávanie určite je, má pozitívny vplyv na fungovanie mozgu. Aerobnou pohybovou aktivitou vzniká v bunkách viac mitochondrií, ktoré sú zodpovedné za prekrvenie a okysličujú tkanivá. Vďaka pravidelnému plávaniu sa zlepší okysličenie mozgu a bude vám to rýchlejšie myslieť. Vaše logické a abstraktné myslenie bude čistejšie.

Okrem sviežej mysle sa vám po každom tréningu mozog odmení tým, že z hypofýzy vyplaví do tela endorfíny, ktoré spôsobujú, že sa budete cítiť proste skvelo. Preto sa hovorí, že pohyb je návykový. Pre netrénovaných jedincov endorfíny slúžia ako opiáty, ktoré znižujú pocit bolesti z namáhaných svalov. Keď však budete trénovať pravidelne, endorfíny sa budú vyplavovať rýchlejšie a uvoľnenie po plávaní bude hlbšie. Plávanie je tiež veľmi dobré antidepresívum a rafinovaný spôsob, ako udržať mozog v kondícii.