Zatočte s nespavosťou pomocou malej dávky melatonínu

Máte problémy so spánkom? Vyskúšali ste už všetky „babské rady“, čaje, odvary, voľne predajné lieky no bez výsledku? Niekedy na to, aby ste boli unavení, nestačí dostatok fyzickej aktivity a dodržiavanie zásad zdravého životného štýlu. Za vašu nespavosť môže byť zodpovedná nedostatočná schopnosť mozgu zaplaviť telo hormónom melatonínom, ktorý je takým bohom spánku a riadi biorytmus.

Zdravý spánok

Melatonín ako liek na nespavosť

Melatonín je hormón, ktorý reguluje spánok. Telo si ho vyrába samo prostredníctvom endokrinnej žľazy epifýzy (tzv. tretie oko), ktorá ho vylučuje. V určitých obdobiach života množstvo vyrobeného melatonínu klesá, čo spôsobuje nepríjemné zdravotné problémy – nespavosť, zlé zaspávanie, nekvalitný spánok. Epifýza melatonín vyplavuje hlavne večer, akonáhle začne mozog reagovať na stmievanie. Ako človek starne, mozog postupne prestáva vyrábať melatonín a s tým prichádzajú aj problémy so zaspávaním a spánkom.

Chcete opäť spať ako bábätko? Je tu jednoduché a zdravé riešene, ako telu dodať potrebné množstvo melatonínu. Tento hormón sa dá ľahko vyrobiť v laboratóriu. Predáva sa v tabletkách, ktoré sa užívajú pol hodinu až 2 hodiny pred spánkom.

Spať ako dieťa

Kde sa dá kúpiť melatonín?

Melatonínové tabletky zoženiete vo forme výživových doplnkov alebo liekov na lekársky predpis. U nás nie je problém si zakúpiť melatonín alebo výživový doplnok, ktorý obsahuje okrem iných látok aj tento hormón. Napríklad v susednom Česku sa predáva len jeden takýto prípravok. Lekári melatonín označujú za zdraviu neškodný a bezpečný potravinový doplnok pre telo. Nesmú ho užívať tehotné ženy, deti a pacienti s cukrovkou.

Nedostatok melatonínu spôsobuje rakovinu

Bolo experimentálne aj empirický dokázané, že ľudia aj zvieratá vystavené dlhodobému svetlu v noci, častejšie trpia rakovinou. Empiricky to dokazujú najmä štatistiky úmrtností ľudí, ktorí pracovali často a dlhodobo v noci. Dlhoročné nočné služby môžu ublížiť hlavne ženám, u ktorých sa riziko rakoviny prsníkov týmto zvyšuje o celých 36%. Práve tu môžeme pozorovať, ako je dôležité starať sa o zdravý biorytmus a dostatok melatonínu v tele. Ako antioxidant je melatonín až o 30-krát účinnejší ako vitamín C, ktorý bol dlhú dobu považovaný za antioxidant číslo 1 a zoženiete ho takmer všade – v lekárni, supermarkete aj drogérií. Namiesto rôznych práškov a tabletiek na spanie vyskúšajte si naordinovať krátkodobú liečbu melatonínom.

Práca v noci s laptopom, tabletom pri lampičke

Melatonín ako liek na časový posun

Nie je žiadnym prekvapením, že melatonínm ktorý zlepšuje spánok, taktiež zmierňuje únavu počas dňa. Často sa používa aj na zmiernenie pocitov únavy v dôsledku časového posunu pri cestovaní na veľké vzdialenosti. Váš mozog si musí zvyknúť na iný rytmus striedania svetla a tmy, kým dosiahne hormonálnu rovnováhu. Prečo mu v tom nepomôcť a neužiť si dovolenku od začiatku do konca?

Neuškodí melatonín zdraviu?

Melatonín nepôsobí len na spánkový cyklus. Odďaľuje starnutie, pôsobí preventívne proti rakovine a posilňuje imunitný systém. Ak sa budete liečiť z nespavosti pomocou melatonínu, vášmu telu poslúži aj ako silný antioxidant. Nemali by ste ho však užívať dlhodobo, len ako podporný prostriedok v najvyššej núdzi – najlepšie na odporúčanie lekára alebo pri cestovaní.

Nezabúdajte na to, že telo by si malo melatonín vytvoriť samé. V náročných životných obdobiach a stresových situáciách vám extra dávka melatonínu naviac pomôže, inak telo zbytočne nedopujte.

Práca s laptopom v noci

Najzdravším spôsobom, ako podporiť tvorbu melatonínu, je dodržiavanie spánkovej hygieny. Zaistite kvalitné zatemnenie okien v miestnosti, kde spíte. Nenechávajte dlho do noci zapnutú televíziu a nevystavujte sa ani svetlu z vášho smartfónu. Izbu pred spánkom dôkladne vyvetrajte. Počas dňa sa venujte fyzickej aktivite a jedzte zdravo. To je najlepšia terapia ktorú lekári odporúčajú podstupovať dlhodobo.

Diskusia


Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.