Nadváha a obezita

Oberzita a nadváha

15% mužov a 20% žien na Slovensku má obezitu. Viac ako polovica obyvateľov trpí nadváhou a v neposlednom rade pribúda čoraz viac obéznych detí. Tieto čísla sú alarmujúce a pritom sa proti nim dá jednoducho bojovať.

Nadváha a obezita

Nadváha je predstupňom obezity. Obezita sa ďalej delí na 3 stupne: 1. stupeň – mierna obezita, 2. stupeň – závažná obezita a 3. stupeň zvaný aj ťažká alebo morbídna obezita. Dnes už patrí medzi vážne problémy a je dokonca porovnávaná s chorobami srdca.

So zvyšovaním telesnej hmotnosti stúpa aj riziko vzniku zdravotných, sociálnych a psychických problémov. Osoby s nadváhou alebo obezitou trpia častejšie depresiami, zakomplexovanosťou a majú zníženú sebadôveru. Často sa sami vyčleňujú zo spoločnosti, pretože sa cítia menejcenní.

Dôvodov vzniku obezity je mnoho. U každého človeka to môže byť niečo iné. Najčastejšie ide o kombináciu rôznych faktorov ako je stres, prejedanie sa, minimálna aktivita počas dňa, nesprávne stravovanie a stolovanie, ale aj genetika, starnutie či zdravotné problémy. Aj zlomové životné obdobia, najmä menopauza, tehotenstvo, sobáš, skoncovanie s fajčením či operácia, hrajú dôležitú úlohu.

Prečo stres spôsobuje priberanie

Stres spôsobuje priberanieV stresovej situácii telo začína produkovať hormóny adrenalín a kortizoluvoľňovať cukor. V minulosti, počas nebezpečenstva, nám tieto látky pomáhali rýchlo reagovať útokom alebo bojom. Dnes už stres nepredstavuje reálne ohrozenie života, no naše telo pracuje rovnako. Vyprodukovaný kortizol, adrenalín a cukor sa voľne pohybujú až kým sa neuložia, vo forme tukového tkaniva najmä na brušku. A práve tuk na bruchu patrí medzi najnebezpečnejší. Zvyšuje riziko srdcových ochorení, vysokého krvného tlaku, cukrovky a niektorých druhov rakoviny. Navyše, po skončení stresovej situácie máte pocit nedostatku energie a preto siahnete po rýchlom zdroji energie, väčšinou po cukrovinkách.

Kým neodstránite zo svojho života stres, nezbavíte sa ani tukových vankúšikov.

Úsporný režim organizmu

V minulosti musel človek vynaložiť mnoho úsilia a fyzickej námahy, aby si ulovil potravu. Medzi jedlami bol výrazný časový rozdiel, a preto si organizmus vytváral zásoby na horšie časy. S vývojom sa menilo zloženie potravín aj ich dostupnosť, no mechanizmus organizmu ostal nezmenný. Stále si vytvára zásoby na horšie časy.

Ak dlhodobejšie neprijímate dostatok potravín a najmä potrebných výživných látok, telo sa prepne do úsporného režimu. Snaží sa spotrebovať čo najmenej energie a uložiť čo najviac vo forme tuku. Obranný mechanizmus sa najčastejšie spúšťa pri dodržiavaní rôznych diét, nepravidelným stravovaním prípadne jedením dvakrát denne.

Ukladanie tuku

Obmedzenie jedla sa môže prejaviť aj únavou a ospalosťou. Počas dňa sa nám nič nechce a najradšej by sme prespali celý deň. Často máme zvýšenú chuť na kalorické a nezdravé jedlá. Dokonca sa môžu objaviť aj nepríjemné problémy ako je plynatosť. nadúvanie či zápcha.

Nedostatok spánku

Každý človek potrebuje iné množstvo spánku. Niekomu stačí 5 hodín, iný je po 7 hodinách spánku stále ospalý. Najdôležitejšie sú prvé hodiny spánku. Počas nich sa vyplavuje rastový hormón, ktorý spôsobuje rozkladanie tukov a podporuje vznik svalovej hmoty. V organizme zabezpečuje spaľovanie tukov tým, že dokáže znížiť využívanie glukózy ako rýchleho zdroja energie a nahradiť ju tukmi. Okrem rozkladania tukov má aj regeneračné až priam omladzujúce účinky.

Na pohyb nie je čas

Pohyb je kľúčový počas chudnutiaAk sa počas dňa dostatočne nehýbete prijatú energiu z jedla nemáte kde minúť a tá sa uloží na horšie časy. Civilizácia dospela tak ďaleko, že človek sa čoraz menej hýbe. Do práce ideme autom, na tretie poschodie sa vyvezieme výťahom a obed si necháme priniesť. Výsledkom čoho je stále vzrastajúci počet obéznych nie len dospelých, ale aj deti.

Pohyb je kľúčový. Bez neho telo zoslabuje a chradne. Tak ako potrebujeme spánok a dýchanie, tak potrebujeme aj pohyb. Zamyslite sa, ako často sa počas dňa hýbete? Pravidelný pohyb je základom celkového zdravia. Psychického aj fyzického.

Ráno začnite raňajkami

Nikdy nevynechávajte raňajky. Dodajú vám energiu a naštartujú metabolizmus. Prispôsobte ich fyzickej náročnosti svojho začínajúceho dňa. Všeobecne zaužívané jedlo na raňajky neexistuje. Ideálna je kombinácia jedla a tekutín. Ak aj vy patríte k tým, ktorí si nevedia predstaviť raňajky bez pečiva, vyskúšajte jeho zdravšiu alternatívu, celozrnné pečivo.

Pravidelná strava a prejedanie sa

Čím viac zjete dnes, tým viac znesiete nabudúce. Postupne nadobudnete mylný pocit, že toľko zjesť musíte. Nadmerné energetické množstvo rapídne zvyšuje hladinu inzulínu a nevyužité kalórie sa uložia do zásoby.

Niekedy sa stane, že počas hektických dní nemáte čas na jedlo. Večer, keď konečne prídete domov, by ste najradšej zjedli celú chladničku. Telo si začne pýtať všetky živiny, ktoré mu doteraz chýbali. Bez ohľadu na to, aké je to pre vás náročne, začnite jesť pravidelne: raňajky, desiata, obed, olovrant, večera. A samozrejme počas dňa nezabúdajte na pitný režim.

Jednostranná strava

Jednostranná strava spôsobuje priberanieJednostranná strava vedie k nedostatku živín a výživných látok čo môže viesť k priberaniu. Vápnik. horčík, železo, vitamín D a ďalšie hrajú kľúčovú úlohu pri redukcii hmotnosti. Najčastejšie si ju zapríčiňujeme dodržiavaním diéty s jednostranným jedalníčkom (ryžová, zemiaková, mrkvová, mliečna diéta atď.) alebo nesprávnym stravovaním, pretože kalorické jedlo nemusí nutne výživné jedlo.

Prekyslený organizmus

V prekyslenom organizme sa tvorí oveľa viac inzulínu, takže viac tuku sa ukladá a menej sa premieňa na energiu. V neutrálnom prostrední sa tuky spaľujú rýchlejšie a ľahšie. Dokonca sa znižuje pravdepodobnosť jojo efektu.

Ak sa vás obezita alebo nadváha týka, jej riešenie neodkladajte. Nejde len o to, ako pôsobíte navonok. Obezita ovplyvňuje celý váš život. Psychiku, správanie a v neposlednom rade priamo poškodzuje Vaše zdravie. Nedovoľte jej riadiť váš život. Čím neskôr začnete proti nej bojovať, tým to bude pre vás ťažšie.

Bez toho, aby ste poznali ako organizmus funguje, čo sa deje počas metabolizmu a ako naň vplývajú niektoré potraviny sa vám horko-ťažko podarí zhodiť niekoľko kilogramov. A udržať si novú postavu bude ešte náročnejšie. Potrebné informácie o správnom a zdravom chudnutí a ako si novú postavu udržať nájdete v našom e-booku.

Diskusia


Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.