Skákanie na trampolíne

VýskokV poslednej dobe sa s trampolínami roztrhlo vrece. Lekcie skákania dokonca patria medzi najpopulárnejšie. Určite už aj do fitness centra, ktoré máte neďaleko, dorazil trend jumpingu. Ale skákať môžete aj doma alebo v záhrade. Dá sa pomocou trampoliniek schudnúť, tak ako to sľubujú tréneri alebo sú to len vyhodené peniaze?

Trampolínky vymysleli českí tréneri

Hoci sa skákaniu na trampolíne často hovorí jumping, tento šport vymysleli Česi ešte v roku 2 000. Tomáš Buriánek a Jana Svobodová sú českí inštruktori, ktorí sa postarali o celosvetový boom jumpingu.

Jedinečnosť jumpingu spočíva v kombinácií hravej detskej zábavy a tvrdej driny, pri ktorej z vás potečie pot v hektolitroch. Na prvý pohľad vyzerá skákanie na trampolíne ako jednoduchá aktivita, ktorá nevyžaduje mnoho námahy. Opak je pravdou. Nohy a celé telo dostávajú pekne zabrať. Skákaním na trampolíne posilnite dolné končatiny, chrbtové a brušné svaly aj svaly panvového dna. Tempo si môžete nastaviť podľa seba, môžete sa pohybovať v aeróbnej hladine alebo len pomalším tempom posilňovať. Pri skákaní na trampolíne je vhodné mať kvalitné tenisky, neodporúča sa skákať na boso, pretože tak môže dôjsť k zraneniu.

Skákanie

Zdravotné prínosy skákania na trampolíne

Okrem efektívneho posilňovania rôznych svalových skupín, skákanie zlepšuje pohybovú koordináciu, pružnosť, výdrž, zväčšuje kapacitu pľúc a prekrvenie mozgu. Jumping je prevenciou kardiovaskulárnych ochorení , znižuje cholesterol a krvný tlak. Môžeme ním taktiež predchádzať vzniku osteoporóze, pretože skákanie zvyšuje hustotu kostí a vďaka odpruženému plášťu nezaťažuje kĺby.

Podľa niektorých odborníkov je dokonca skákanie na trampolíne podstatne zdravšie a účinnejšie ako beh, pretože pri skákaní nedochádza tak často k úrazom a za menší časový úsek spálite viac energie. Napriek tomu, že budete po prvej lekcii zničení, pri pravidelnom cvičení sa môžete tešiť na príval novej energie a vnútornej sviežosti.

Dá sa skákaním na trampolíne schudnúť?

Keďže za 10 minút skákania spálite toľko kalórií ako pri polhodinovom behu, je chudnutie s trampolínkami jednoduché. Za jednu hodinu jumpingu spálite priemerne 1 500 kJ, samozrejme záleží na intenzite a technike cvičenia. Na začiatku je lepšie cvičiť s inštruktorom, ktorý vás naučí robiť všetky cviky správne, tak aby mali požadovaný účinok na vašu postavu.

Vo fitness centrách sa cvičí na trampolínach s priemerom asi 1 meter. Akonáhle zvládnete techniku skákania, neváhajte a zaobstarajte si pre seba väčšiu trampolínu určenú pre profíkov. Skákať s vami môže úplne celá rodina, keďže tento šport nie je obmedzení vekom. Na konci cvičenia nezabudnite na strečing, ktorý je rovnako dôležitý ako pri behu. Dôkladný strečing zabezpečí, aby vás na druhý deň neboleli všetky svaly, aj tie o ktorých ste predtým nevedeli.

Muži skáču na trampolíne

Pozitívny účinok na mozog

Lekári sa zhodujú, že skákanie na trampolíne vedie k zlepšeniu koncentrácie, reakčnej rýchlosti, orientácie, koordinácie a rovnováhy, čo je spôsobené kvalitnejším okysličovaním mozgu. Pri bežaní na autobus sa už nezadýchate a pri plnení dôležitých intelektuálnych úloh sa vám bude dariť omnoho lepšie, keď do svojho harmonogramu zaradíte skákanie na trampolíne.

Podobne, ako pri väčšine aeróbnych aktivít, aj jumping napomáha uvoľňovať endorfíny v mozgu, a tým úspešne odbúrava stres, bráni depresiám a zlepšuje kvalitu spánku.

Aktívny odpočinok na trampolíne môžeme len odporúčať. Trampolíny využívajú aj astronauti k rekonvalescencii po návrate na Zem a trénujú s nimi aj vrcholoví športovci. Trampolína vám dokonca môže pomôcť vyhrať šachový turnaj.