Jarná únava

Jarná únava nie je len jav modernej doby. Únava zohráva v organizme dôležitú úlohu. Je to ochranný signál nášho organizmu. Hoci jarnú únavu nemožno považovať za chorobu, je to reálny stav organizmu, ktorého dôsledky by ste nemali podceňovať.

Príznaky jarnej únavy

Príznaky a príčina vzniku jarnej únavyJarná únava sa najčastejšie prejavuje na konci zimy a trvá maximálne niekoľko týždňov. Pokiaľ cítite únavu a skleslosť len zopár dní, nemusíte sa obávať. Jarná únava je charakteristická tým, že je krátkodobá. Dlhšie trvajúca únava, môže byť prejavom vážnejšieho ochorenia.

Ak sa ťažkosti stupňujú alebo pretrvávajú, je potrebné vyhľadať lekára. Dlhodobejšia únava môže byť prejavom depresie, chudokrvnosti, ochorenia srdca či štítnej žľazy.

Aké je príčina vzniku jarnej únavy?

Nedostatok výživných látok a slnečného svetla, chladné počasie, stres, pracovné nasadenia, nevyvážená strava, boj tela s toxínmi, hromadenie tukových buniek atď. To všetko má obrovský vplyv na organizmus a nie práve pozitívny. Počas zimných mesiacov sa zvyšuje tvorba spánkového hormónu melatonínu. Keď sa dni začnú predlžovať, hladina hormónu sa mení a organizmus reaguje na zmenu pocitom únavy. Neexistuje jediná príčina vzniku jarnej únavy.

Detoxikácia alebo očista organizmu

Nedostatok pohybu počas zimy zanechalo na tele viacero stôp. Nie sú to len nejaké „kilá“ navyše, ale hlavne toxíny, ktoré zaplavili váš organizmus. Ak sa ich nesnažíte odstrániť pomocou detoxikácie, môže sa vám to vypomstiť na zdraví – zdravotné problémy bez zjavných príčin, malátnosť, bolesti hlavy, permanentne zlá nálada atď. Odriekaním nezdravých potravín telo postupne zbavujete toxínov. Viac o jarnej očiste tela si môžete prečítať tu.

Odstraňovanie toxínov saunovaním

Detoxikácia organizmu saunovaním Organizmus môžete zbaviť škodlivých látok aj saunovaním. V tomto prípade neplatí pravidlo čím dlhšie, tým lepšie. V saune ostaňte len tak dlho, ako je vám to príjemné. Po saune sa osprchujte studenou vodou alebo skočte do bazéna so studenou vodou. Tento „postup“ by ste mali opakovať trikrát. Počas pobytu v saune nezabudnite na dopĺňanie tekutín. Navyše, saunovanie pôsobí proti stresu a regeneruje organizmus.

Pitný režim alebo tekutiny nadovšetko

Nedostatok tekutín môže byť jednou z príčin vzniku únavy. Piť by ste mali počas celého dňa v menších dávkach, či už smäd pociťujete alebo nie. Denne by ste mali vypiť približne 2 – 4 litre vody, bylinkových čajov alebo iných nápojov. Vhodný pitný režim si môžete jednoducho vypočítať – svoju váhu vydeľte číslom 25 a získate počet litrov, ktoré by ste mali vypiť v priebehu jedného dňa. Do úvahy by ste mali brať aj dennú fyzickú aktivitu a teplotu, v ktorej sa pohybujete.

Robte to, čo vás baví!

Jarná únava - nájdite si čas pre seba a robte to, čo Vás bavíNenúťte sa do činností, ktoré vás ubíjajú a berú vám energiu. Nájdite si čas pre seba, zastavte sa a oddýchnite si od pracovných a rodinných povinností. Choďte na prechádzku, do kaviarne s priateľmi, pozrite si dobrý film vo dvojici alebo si prečítajte knihu. Robte hlavne to, čo vás baví, až kým sa nebudete cítiť lepšie. S jarnou únavou sa musí vysporiadať nie len telo, ale aj duša.

Pobyt na čerstvom vzduchu a fyzická aktivita

Kyslík je pri prekonávaní únavy nenahraditeľný. Dýchajte zhlboka čerstvý vzduch plnými pľúcami. Skúste prebudiť organizmus behaním, bicyklovaním, korčuľovaním, príjemnou prechádzkou alebo cestou z práce vystúpte o jednu - dve zástavky skôr. Nájdite si aktivitu, ktorá vás bude baviť. Podstatné je rozprúdiť krv a prekrviť nie len svaly, ale najmä mozog. Nie len že sa zbavíte toxínov, stresu a zlej nálady, ale sa aj tukových vankúšikov a vyformujete si postavu.

Doprajte si dlhší spánok

Ak sa cítite vyčerpane a ospalo, doprajte si dlhší spánok alebo si zdriemnite poobede. Ideálne je, ak chodíte do postele v približne rovnaký čas a vstávate v rovnakú hodinu. Telo si na tento režim zvykne a Vy sa budete ráno cítiť sviežo. Spite v tme, tichu, príjemnej teplote a najmä bez rušivých elementov, ako sú elektrické spotrebiče či mobilný telefón. Pozor však na príliš dlhý spánok, ktorý môže uškodiť.

Syndróm chronickej únavy

Jarná únava alebo syndróm chronickej únavy?Výsledkom dlhodobého stresu a preťaženia organizmu môže byť syndróm chronickej únavy. Tento syndróm lekári považujú za civilizačné ochorenie. Únava, ktorá charakterizuje únavový syndróm je odlišná od bežnej únavy. Človek nie je schopný robiť základné činnosti, má pocit neustálej únavy a nedostatku spánku. Podceňovať dôležitosť oddychu sa nevypláca. Vyčerpaný organizmus je náchylnejší na vznik ochorení, pretože jeho obranyschopnosť je oslabená. Môže dôjsť k vzniku alergií, problémov s kardiovaskulárnym systémom, psychickým poruchám, kožným ochoreniam atď.

Diskusia


Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.