Chudnutie bez stresu

Stres a priberanieStiahnutý žalúdok, spotené ruky, bijúce srdce, rýchle dýchanie, prejedanie sa. Každý človek je jedinečný, a preto aj stresové situácie u každého prebiehajú odlišne.

Na stresovú situáciu, či už psychickú alebo fyzickú, môžeme reagovať dvojako. Žalúdok sa nám scvrkne a nedokážeme sa na jedlo ani pozrieť alebo siahneme po všetkom, čo sa momentálne nachádza okolo nás. Najmä po sladkom alebo mastnom jedle.

Ako reaguje organizmus na stres

Stres je spúšťačom mnohých reakcií v organizme, ktoré majú vplyv na celkové zdravie a aj chudnutie. Vo chvíli, keď stres vzniká, sa telo začína pripravovať a spúšťa obranné reakcie.

Srdce zvýši svoju aktivitu. Do svalov prúdi viac krvi. Endokrinné žľazy vylučujú hormóny, ktoré zabezpečia dostatok energie. Zvýši sa množstvo cholesterolu, tukovcukru v krvi. Funkcie organizmu, ktoré v danom okamihu nie sú prioritné, sa dostávajú do úzadia. Cievy vedúce do tráviacich orgánov sa zužujú a krv je presmerovaná do svalov. Žalúdok sa stiahne.

V tomto momente je telo pripravené na boj alebo útek. No žiadna fyzická záťaž nenastane. Náš stres je prevažne psychický a nikto pred ním reálne neutečie. Nahromadený tuk a cholesterol sa usadí v stenách ciev.

Krátkodobý stres nás ženie vpred. Vďaka nemu dokážeme v niektorých situáciách prekonať sami seba. Problém nastáva, ak stres pôsobí na organizmus dlhodobo.

V strese zjete viac

Človek, ktorý je v strese, zje viac. V stresovej situácií organizmus potrebuje viac energie, a preto ju musíme opäť doplniť. A čo je najrýchlejším zdrojom energie? Sacharidy. To je aj jedným z dôvodov, prečo siahneme skôr po sladkom jedlom ako ovocí. Navyše, čokoláda na nás pôsobí ukľudňujúco a vyvoláva príjemné pocity.

Stres a prejedanie saDokonca je vedecky dokázané, že ak často držíte akúkoľvek diétu, počas stresu zjete niekoľkonásobne viac. Ale ak sa zdravo stravujete, zjete rovnaké množstvo. Prečo je to tak? Celý deň sa snažíte ovládať a nejesť. Počas stresovej situácie reagujete pudovo a sebaovládanie sa dostáva do úzadia. Akékoľvek jedlo máte po ruke, zjete ho. Navyše, presvedčite sami seba, že kúsok zakázaného jedla vám pomôže situáciu zvládnuť.

Stres a zdravie

Krátkodobý stres nás posúva vpred a stimuluje k podanie lepších výkonov, niekedy až za hranice našich schopností. Zatiaľ čo chronický stres nemá žiadne pozitíva a ovplyvňuje nie len naše duševné zdravie, ale aj fyzické. Nadmerné zaťaženie organizmu dokonca môže spôsobiť smrť.

Choroby zo stresu:

Stres sa prejavuje aj navonok. Unavený skleslý pohľad, kruhy pod očami, vrásky na celej tvári, bledá a mastná pokožka a zopár kilogramov navyše. Aj podľa týchto príznakov rozpoznáte osobu pod stálym stresom.

Odhaľte stres skôr, ako zaútočí

Stres neprichádza bez varovania. Nezaútočí na vás z ničoho nič, ale nastupuje v troch etapách.

Ako zvládnuť stresVarovanie – pozor, vzniká stresová situácia, ktorá nás môže ohroziť. Začínajú sa prejavovať telesné reakcie, napätie a nervozita. Ak si včas všimneme signály tela aj okolia, v tomto okamihu ešte dokážeme odvrátiť stresovú situáciu.

Odolávanie – rýchla strata energie a pocit, že nič nedokážete. Takto sa môže prejaviť druhá etapa. Pocit neschopnosti a frustrácie postupne prerastá do únavy a depresie. Zastaviť to môžete s pomocou blízkych, rodiny, obľúbenou knihou alebo čímkoľvek, čo vám vyčarí úsmev na tvári.

Vyčerpanie – psychická únava, podráždenie, zlosť, napätie, depresia a úzkosť sa naplno rozvinú. V tejto etape je pre človeka obrovským problémom myslieť pozitívne. Pocit, že sa nič nedarí a nič nedokáže silnie. Týchto myšlienok sa nedokážete zbaviť ani večer či cez víkend. Tu už hovoríme o chronickom strese, s ktorým si sami už len tak neporadíte.

Povedzte STOP stresu

Stres nemá pôvod v okolí, ale v našej reakcii naň. Preto aj jeho zvládnutie závisí od myšlienok a postoja. Postavte sa k nemu racionálne a berte ho ako výzvu, ktorú musíte zvládnuť.

Buďte sebecká. Ak je to možné, podeľte sa o právu s kolegami, do domácich prác zahrňte aj manžela a deti. Čas, ktorý tým získate, môžete venovať riešeniu situácie, ktorá vám spôsobujú stres.

Prechádzka na čerstvom vzduchu vám určite pomôže. Prevetráte si hlavu a aj myšlienky. Budete mať dostatok času na prehodnotenie svojich životných priorít. Popremýšľajte nad tým, čo je skutočne v živote dôležité. Stanovte si priority a ciele v oblasti rodiny, zamestnania a nezabudnite do plánu zahrnúť seba a svoje koníčky.

Aj keď sa budete snažiť myslieť pozitívne a vyhýbať sa stresu, občas sa vo vás nahromadí napätie. Cvičenie v posilňovni či na čerstvom vzduchu, behanie, korčuľovanie, bicyklovanie, plávanie, pilates, yoga, tenis s kamarátkou vás zbaví stresu a upokojí telo aj dušu. Ak nechcete cvičiť, tancujte. Jednoducho povedané skáčte, behajte, hýbte sa. Vďaka endorfínom, hormónom šťastia, sa budete cítiť spokojne a vyrovnane.

Výživa proti stresu

  1. Draslík znižuje krvný tlak.
  2. Vitamíny C, vitamíny skupiny B pôsobia proti stresu, depresiám a úzkosti.
  3. Vitamín E chráni telo pred škodlivými vplyvmi stresu.
  4. Horčík zmierňuje bolesť hlavy.
  5. Nedostatok zinku spôsobuje depresiu a poruchy správania.
  6. Nedostatok horčíka môže stres prehĺbiť a spôsobiť psychickú záťaž, zmenu osobnosti a precitlivenosť.
  7. Omega 3 mastné kyseliny znižujú krvný tlak a udržujú nízku hladinu stresového hormónu kortizol.