Jarný očistný pôst

Cieľom pôstu je spustiť v organizme ozdravné a samoliečebné procesy, ktoré sú podmienené odstránením škodlivých látok a toxínov. Výsledkom je harmónia tela aj duše.

1. Pôst alebo detoxikácia?

Pôst je obdobie, v ktorom sa dobrovoľne vzdávame jedla buď úplne, alebo len čiastočne, napríklad na určené obdobie prestaneme jesť mäso, mlieko a mliečne výrobky, sladké, ale môže sa týkať aj fajčenia či alkoholu. Detoxikácia môže byť celotelová (komplexná) alebo zameraná na očistenie jedného orgánu – detoxikácia čreva, pečene, obličiek atď.

Nikdy nepoužívajte pôst a detoxikáciu ako spôsoby rýchleho chudnutia. Pôst má vyšší cieľ – je ozdravovacím nástrojom pre telo aj dušu.

Kvapka vody

2. Úplný pôst – voda, voda a ešte raz voda

Úplný pôst znamená nejesť žiadne jedlo, ani ovocie a zeleninu. Na pitie sa odporúča len kojenecká alebo prefiltrovaná voda. Úplný pôst môžete dodržiavať v pravidelných obdobiach, napríklad jeden deň každý týždeň alebo tri dni každý druhý týždeň. Dodržiavajú sa aj dlhodobé úplné pôsty, ktoré trvajú 7, 15 alebo 21 dní, dokonca, ak si trúfate aj 41. Upozorňujeme však, že pri dlhodobých pôstoch musí byť návrat k jedlu pomaly a doba návratu k normálnemu jedlu môže trvať aj dva týždne.

Výhody:

Nevýhody:

Ovocné smoothies

3. Pôst s ovocím a zeleninou - fresh, džús alebo smoothie?

Pôst s ovocím a zeleninou je menej náročný ako úplný pôst. Je dôležité, aby ste pili čerstvé šťavy, tzv. fresh šťavy a nie džúsy v krabiciach, v pomere 50:50 – voda a šťava. Ako obed si môžete urobiť aj čerstvé smoothie, ktoré obsahuje viac vitamínov a výživných látok. Pozor, aby nebolo smoothie príliš husté. Na rozriedenie môžete použiť filtrovanú vodu alebo fresh šťavu. Nezabudnite počas dňa piť aj čistú vodu.

Výhody:

Nevýhody:

 Bylinkový čaj

4. Pôst bylinkovými čajmi a koreninami

Pri tomto pôste sa využíva pozitívny vplyv byliniek a korenín na organizmus. Tradičná čínska medicína, ajurvédska medicína aj ľudová medicína sa zaoberali účinkami byliniek a korenín na očistenie tela už pred vyše 3 000 rokmi. Najčastejšie sa používa feniklový, žihľavový, púpavový, biely, zelený čaj. V lekárni nájdete aj mnohé čajové zmesi určené na detoxikáciu a pôst. Bylinkový a koreninový pôst môžete skombinovať s ovocným a zeleninovým pôstom.

Výhody:

Nevýhody:

Zeleninový šalát

5. Čiastočný pôst

Čiastočný pôst je najmiernejší zo všetkých vyššie uvedených, pretože si odopierate len určité jedlo, alkohol alebo fajčenie. Najčastejšie ide o mäso a mäsové výrobky, mlieko a výrobky z neho, sladkosti... Jednoducho povedané, prechádzate na zdravú stravu plnú ovocia a zeleniny.

Výhody:

Nevýhody:

 Mozog a neurónové prepojenie

Ako ovplyvňuje pôst mozog?

Okrem očisty tráviaceho traktu a detoxikácie organizmu, pôst ovplyvňuje aj činnosť mozgu, podporuje neurogenézu, čiže tvorenie nových neurónov a posilňuje neurónové siete. Nemeckí vedci zistili, že ak sa budete postiť pravidelne, napríklad 1 pôstny deň v priebehu 30 dní alebo znížite príjem kalórií o 30% znížite aj riziko vzniku mŕtvice a vzniku neurodegeneratívnych ochorení, ako je Parkinson a Alzheimer.

Či už ste sa rozhodli pre čiastočný alebo úplný pôst, začnite cvičiť. Prechádzky na čerstvom vzduchu, beh či bicykel sú ideálne na rozprúdenie krvného obehu a lymfatického systému, ktorý z tela odpratáva toxické a škodlivé látky.

Diskusia

jozo: už sa musím očisť aj ja, dost smrdim

ivana: :D

reaguj

Email nebude zverejnený, len jeho prvá čásť.